Welkom in de kleuterafdeling

Dagindeling

 

Begin en einde van de lessen

voormiddag van 8u45 tot 11u55

(woensdag van 8u45 tot 11u30)

namiddag van 13u15 tot 15u55

(vrijdag van 13u15 tot 15u00)

Dagindeling in de kleuterklas

8u30-8u45 : zachte landing en actief onthaal

8u45-10u25 : blok 1

10u25-10u40 : speeltijd

10u40-11u55 (woensdag tot 11u30) : blok 2

11u55-13u15 : middagpauze

13u15 – 14u55 (vrijdag tot 15u00) : blok 3

14u55-15u05 : speeltijd

15u05-15u55 : blok 4

Zachte landing
en actief onthaal

          Een rustige start voor een fijne                                                                             klasdag.

In onze kleuterschool hechten we veel waarde aan een rustige start van de dag. Daarom bieden we een ‘zachte landing en actief onthaal’ aan, zodat peuters en kleuters op een ontspannen manier afscheid kunnen nemen van hun ouders, grootouders…

Wat houdt de zachte landing in?

  • Om 8u15 gaat de poort open.  Jullie hebben de tijd om samen met je kind rustig de jasjes uit te doen,  en de koek en/of het fruit en het heen-en weerschriftje  in de juiste mand te leggen.
  • Afscheid op eigen tempo : Er is geen haast of druk. Het afscheid nemen kan in alle rust gebeuren, op een tempo dat voor jou en je kind prettig is.
  • Om 8u30 gaat de klasdeur open en ieder kind wordt individueel verwelkomd door de juf.  Dit creëert een veilige en geborgen sfeer waarin je kind op een gemoedelijke manier aan de schooldag kan beginnen.
  • De kalenders worden inorde gemaakt, kinderen hebben ruimte voor bakjestijd.
  • Tijd voor een praatje: Jullie hebben de  mogelijkheid om even iets kleins aan de juf door te geven, zoals bijzonderheden waar rekening mee gehouden moet worden.

Om 8u45, zodra iedereen binnen is, kan de schooldag echt beginnen! Dankzij deze rustige en warme start zijn de kinderen klaar voor een dag vol leren en spelen.

Ijsbergrekenen

In de kleuterklas wordt er veel meer geleerd dan je op het eerste gezicht zou denken. Door te spelen met blokken, puzzels en ander educatief materiaal, ontwikkelen kinderen belangrijke vaardigheden. Ze leren bijvoorbeeld hoeveelheden inschatten, vormen herkennen en simpele rekenopgaven uitvoeren. Dit alles gebeurt spelenderwijs, waardoor het voor de kinderen vooral leuk en interessant blijft.

Wat betekent dit voor jouw kind?

  1. Spelenderwijs leren: Kinderen ontdekken de wereld door te spelen. Ze bouwen torens, maken puzzels en spelen spelletjes. Tijdens deze activiteiten leren ze onbewust rekenen, meten en probleemoplossend denken.

  2. Motorische vaardigheden: Het hanteren van materialen helpt bij de ontwikkeling van fijne motoriek. Dit zijn de kleine, precieze bewegingen die nodig zijn om bijvoorbeeld te schrijven.

  3. Zelfvertrouwen: Door successen te behalen in het spel, groeit het zelfvertrouwen van je kind. Ze ontdekken dat ze problemen kunnen oplossen en nieuwe dingen kunnen leren.

  4. Voorbereiding op school: De vaardigheden die ze in de kleuterklas leren, zorgen voor een vlotte overgang naar het eerste leerjaar. Ze hebben al een basisbegrip van cijfers en hoeveelheden, wat hen helpt bij het leren van rekenen.

Deze aanpak is heel effectief want zonder dat de kleuters het beseffen, hebben ze de basisprincipes van bewerkingen en getallen onder de knie.   Dit betekent dat wanneer ze naar het eerste leerjaar gaan, ze al een stapje voor zijn. Ze kunnen zich beter concentreren op nieuwe leerstof omdat de basis al gelegd is.

Dus, als je kind enthousiast thuiskomt met verhalen over bouwen, sorteren of tellen, weet dan dat dit meer is dan alleen spel. Het is de basis voor hun toekomstige leerprestaties. Laten we het spelen blijven aanmoedigen en samen genieten van hun ontdekkingsreis!

LIST-lezen

Voorbereidend lezen in de kleuterklas

Bij het voorbereidend lezen werkt LIST met een essentieel thema vanuit een prentenboek.
Hieraan worden geletterde activiteiten gekoppeld, maar het LEESPLEZIER is ook zeer belangrijk!

Voor, tijdens en na het voorlezen stelt de leerkracht een denkvraag om de kinderen te laten nadenken en te laten redeneren over de diepere betekenis van het verhaal. De leerkracht leest de prentenboeken meerdere keren voor en stelt telkens op een ander niveau denkvragen.

Tijdens het interactief voorlezen werk je aan doelen als het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie. Door herhaling worden de nieuwe woorden beter eigen gemaakt en doorgronden de kinderen de verhaallijn. Bij verwerkingsopdrachten kun je al die nieuwe kennis gebruiken en daarbij ook nog werken aan rekenen, muziek, techniek, handvaardigheid, enz.

Sport op school

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

 

 

Contacteer ons

innovatieve GO! basisschool STIP

Korte Ieperstraat 27 

8920 Langemark-Poelkapelle

057 48 85 87

dir.bslangemark@inspirascholen.be

Scholen

Sitemap

De Viertorre Koksijde

 

Legal

Privacybeleid

Cookiebeleid

© Alle rechten voorbehouden – GO! scholengroep Inspira

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.