Welkom in de lagere afdeling

Dagindeling

Begin en einde van de lessen

voormiddag van 8u45 tot 11u55

(woensdag van 8u45 tot 11u30)

namiddag van 13u15 tot 15u55

(vrijdag van 13u15 tot 15u00)

 

 

Dagindeling in de lagere afdeling

8u30-8u45 : zachte landing en actief onthaal

8u45-10u25 : blok 1

10u25-10u40 : speeltijd

10u40-11u55 (woensdag tot 11u30) : blok 2

11u55-13u15 : middagpauze

13u15 – 14u55 (vrijdag tot 15u00)

14u55 – 15u05 : speeltijd

15u05-15u55 : blok 4

Zachte landing
en actief onthaal

De schooldag start gemoedelijk. Kinderen komen rustig binnen, terwijl ze hun agenda en boekentas netjes in orde brengen. Hun spullen worden zorgvuldig klaargelegd. Een kort gesprek met de juf en vrienden zorgt voor een gemoedelijke sfeer. Vervolgens wordt de planning van de dag doorgenomen. Om 8u45 beginnen de lessen.

Ijsbergrekenen

De ijsbergmethodiek is ontwikkeld op basis van onderzoek naar hoe scholen die goede resultaten halen met hun wiskundeonderwijs daarbij tewerk gaan.

Wiskunde is een belangrijk leergebied in de hele schoolloopbaan van onze kinderen en levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van het probleemoplossend denken ofwel het redeneervermogen.

Het is dus belangrijk dat leerlingen wiskunde goed beheersen en wij vinden het belangrijk dat elk kind zo goed mogelijk wiskunde leert beheersen.

IJsbergmethodiek zet in op het grondig begrijpen van wiskundige concepten zodat ze daarna de juiste procedures of oplossingsmethoden kunnen kiezen en goed weten waarom ze die oplossingswijze kiezen.

We leren ze geen truukjes aan, maar we leren hen redeneren op basis van grondig inzicht.

We werken in modules van samenhangende leerinhouden zoals getalbegrip, bewerkingen, metend rekenen, … en dat telkens enkele weken lang. We vermijden om te veel inhouden uit de verschillende domeinen tegelijk in kleine stukjes aan te bieden, waardoor de leerlingen dingen door mekaar zouden kunnen halen of het inzicht niet grondig genoeg kan rijpen.

Trapsgewijs vorderen leerlingen in die modules van motorisch naar mentaal handelen – differentiatie zit hier al in de kern van IJsbrekers verwerkt.

We bouwen op in 4 lagen:

Laag 1 (de onderste laag) noemen we het niveau van de wiskundige wereldoriëntatie: we werken met concrete materialen waar de leerlingen echt mee handelen. 2 echte knuffels + 1 echte knuffel zijn 3 knuffels.

Laag 2 noemen we het niveau van de structuurmodellen: we nemen klikblokjes in plaats van echte knuffels en de leerlingen redeneren mee op dat niveau.

In laag 3 gaan we nog een stapje verder en worden de blokjes of andere hanteerbare voorwerpen vervangen door schematische voorstellingen: de getallenas, stroken, … van 3D gaan we naar 2D.

Het doel is om elke leerling zo snel als mogelijk in laag 4 of de laag van de formele bewerkingen te brengen. Hier werken we met getallen en symbolen.

LIST-lezen

Lezen IS Top!

Alle kinderen kunnen leren lezen, als je ze maar voldoende tijd en goede instructies geeft. Je leert namelijk lezen door te lezen, dat is de kern van het LIST-project dat al enkele jaren loopt in onze school.

De kern van LIST is dat kinderen boeken kiezen en lezen die passen bij hun eigen leeftijd.

De focus ligt dus niet op leesmoeilijkheden, maar op motivatie. Het doel van het leesonderwijs is namelijk niet het aanleren van een techniek, maar het ontwikkelen van gemotiveerde lezers die hun leesvaardigheid gebruiken om te leren en om te lezen voor hun plezier.

Er zijn drie programma’s: voorbereidend lezen (derde kleuterklas), aanvankelijk lezen (eerste en tweede leerjaar) en vloeiend lezen (de andere leerjaren). Eerst lezen de kinderen in duo’s samen hardop in zelfgekozen boeken. Als dat vlot genoeg gaat, lezen ze in stilte.

De opbouw van een LIST-les:

Een LIST-les duurt 30 minuten.

  • Een mini-les door de leerkracht (5 minuten): voorlezen, spreken over leesbeleving (hoe kies ik een boek?, wat doet een boek met me?), focus op een specifiek ‘leesdoel’ (bv. wie is het hoofdpersonage?, wat wil de schrijver van het boek vertellen?)
  • Zelf hardop of stil lezen (ononderbroken gedurende 20 minuten). De leerkracht leest ook, of ondersteunt leerlingen die moeilijk aan het lezen raken.
  • Een gezamenlijke afsluiting (5 minuten): vanuit de mini-les en de boeken die kinderen lezen volgt een gesprek, boekreclame, zelfevaluatie, …

Leerlingen kunnen een keuze maken uit boeken van de schoolbieb en/of de openbare bibliotheek.  Zo leren we kinderen bewust een boek kiezen.

Wetenschappelijk onderbouwd

LIST staat voor ‘Leesinterventie voor scholen met een totaalbenadering’ of ook wel voor ‘Lezen IS Top’. Het is een onderzoeks- en begeleidingsproject onder leiding van Thoni Houtveen (lector ‘Geletterdheid’ aan de Hogeschool Utrecht).

 

Sport op school

De leerlingen krijgen iedere week 2 turnuren.   Voor de turnlessen dragen ze een t-shirt van de school. Dit wordt bij het begin van het schooljaar meegegeven aan uw kind.   
De datums waarop leerlingen gaan zwemmen worden weergegeven in de schoolkalender die zichtbaar is op smartschool en op de infobrochure die bij het begin van het schooljaar meegegeven wordt.. De zwembeurten vallen binnen de maximumfactuur, met uitzondering van het 1ste leerjaar. Zij zwemmen gratis in het kader van de eindtermen diebereikt  moeten worden.
▪ Naast de LO-lessen wordt er op de school ook deelgenomen aan activiteiten van MOEV en
nemen we deel aan naschoolse sporten. 

Contacteer ons

innovatieve GO! basisschool STIP

Korte Ieperstraat 27 

8920 Langemark-Poelkapelle

057 48 85 87

dir.bslangemark@inspirascholen.be

Scholen

Sitemap

De Viertorre Koksijde

 

Legal

Privacybeleid

Cookiebeleid

© Alle rechten voorbehouden – GO! scholengroep Inspira

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.